Conflict met de aannemer van je verbouwing: wat nu?

Een verbouwing is voor de meeste mensen een spannende onderneming. Of het nu gaat om je huidige woning of toekomstige woning, een grote of kleine verbouwing: je wilt dat het goed verloopt. Dus wat als er een conflict ontstaat met de aannemer? Hier lees je wat je dan het beste kunt doen.

Conflict met de aannemer van je verbouwing. Wat kan je doen? 

Droombadkamer

Stel je wilt een nieuwe badkamer en gaat all the way. Dus er komt een compleet nieuwe badkamer. Je kiest sanitair, meubilair en tegels voor jouw droombadkamer. Maar wat als de badkamer toch niet helemaal voldoet? Omdat er misschien lekkage ontstaat. Of omdat de tegels niet recht geplaatst zijn. Dat kan helaas voorkomen: het blijft mensenwerk. Zorg er wel voor dat je hierover vooraf goede afspraken maakt en ook een goede loodgieter kent. Dat voorkomt een hoop gedoe.

Wat spreek je af?

Als je vooraf duidelijke, schriftelijke afspraken maakt, heb je altijd iets om op terug te vallen als het misgaat. Maak dus allereerst duidelijke afspraken over de kosten. Van het materiaal én van montage. Wordt de badkamer bijvoorbeeld geplaatst voor een vaste prijs? Of wordt er een uurloon gerekend? Wanneer wordt er gestart met de werkzaamheden en hoe lang duren deze in totaal? Wat als de duur van de verbouwing overschreden wordt: is er dan bijvoorbeeld een boete of stopt jouw betaling?

Maak ook goede afspraken over de werkzaamheden: wat doet de aannemer wel en wat doet hij niet? Denk bijvoorbeeld aan het slopen van de oude badkamer en afvoer van puin. Vraag na welke algemene voorwaarden gelden en welke garantie je krijgt. Vraag dit voor zowel het materiaal als voor de installatie.

Tenslotte maak je duidelijke afspraken over de betaling. Geldt er een aanbetaling? In hoeveel termijnen moet je betalen? Als je tijdens de installatie al betaalt, zorg er dan voor dat je betalingstermijnen gelijklopen aan de vordering van het werk.

Conflict met de aannemer: stappenplan

Ontstaat er tijdens of na de verbouwing een conflict met de aannemer? Zorg ervoor dat je in gesprek gaat met de aannemer en geef aan wat jij denkt dat de oplossing is. Bevestig dit schriftelijk. Komt er geen oplossing? Stuur dan een aangetekende brief waarin je aangeeft alsnog een oplossing te verwachten binnen bijvoorbeeld twee weken. Dit heet een ingebrekestelling. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Meld het geschil dan bij de verzekeraar.

Als de aannemer niet reageert - of niets wil doen - dan komt mogelijk de volgende stap: procederen. Maak hierbij een goede afweging van de kosten, het financiële belang én of je verzekerd bent voor rechtsbijstand.

Procedure

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, overleg dan met je rechtsbijstandjurist. Mogelijk kan hij of zij nog een keer met de aannemer in gesprek gaan. Levert dat niets op, kijk dan of een procedure mogelijk is. Als de aannemer is aangesloten bij De Geschillencommissie kun je het geschil daar voorleggen. Is dit niet het geval, dan kom je bij de rechtbank uit. De rechtsbijstandverzekeraar kan je daar verder bij helpen.

BLADER OP MERK

BLADER OP PRODUCTGROEP

Meld je aan voor de nieuwsbrief